«Карантинний рейд» по вінницьких закладах харчування: які порушення виявляють і як карають

26-го червня спеціалісти Вінницького міського управління Головного управління Держпродспоживслужби у Вінницькій області провели чергове обстеження закладів громадського харчування міста на дотримання правил карантину. Першочергово звертали увагу на наявність засобів дезінфекції, масок та рукавичок у персоналу. На двох порушників склали протоколи.

Як відбувається робота фахівців служби, як часто доводиться викликати правоохоронців для складання протоколу за порушення карантину та про особливості роботи службовців після останніх посилень карантину, вдалося дізнатися журналісту Вінниця.info.

Спеціалісти Держпродспожислужби відвідали кілька закладів на початку вулиці Брацлавської: «Кафетерій» біля зупинки, кав’ярню «Basilic», розташовану в зупинці «вулиця Привокзальна», заклад зі стравами східної кухні, де готують лише на виніс, ресторан «Гетьман» на Брацлавській, 35, та магазин харчових продуктів.

Окрім найголовніших аспектів (маски, рукавички, засоби дезінфекції), фахівці звертають увагу на наявність графіку прибирань та таблиці температурних скринінгів. Вказують персоналу, аби соломинки, дерев’яні палички, кришечки від одноразових стаканчиків та самі стаканчики були розфасовані, а не знаходилися на відкритому просторі, коли будь-хто з клієнтів, беручи один предмет, може водночас торкнутися кількох.

Дивляться, аби в закладі були в наявності спиртовмісні антисептики, доступні для клієнтів. Окремо антисептики ‒ для персоналу. Меню має бути заламіноване, щоб його можна було продезінфікувати, або вивішене біля столу замовлень, щоб відвідувачі з ним не контактували. Меню з глянцевим покриттям без ламінату ‒ вважається порушенням.

Виявляється, серед працівників перевірених закладів далеко не завжди є захисні окуляри чи щитки. Деякі співробітники і не знали про те, що треба вести графіки чи вимірювати перед початком робочого дня температуру. Як і про те, що з 24-го червня розпочинати свій робочий день можна з 10-ї ранку.

До прикладу, на керівництво «Кафетерію», який перевірили першим, виявляється, раніше вже склали адміністративний протокол поліцейські. Коли вони заходили з перевіркою, в керівниці закладу не було захисної маски на обличчі. І на цей раз фахівець Держпродспоживслужби помітив порушення: на момент перевірки в закладі не було термометрів, як і, відповідно, графіку вимірювання температур. Не було також графіків прибирань, а ще – дезінфекційного засобу для миття підлоги.

Як розповіли журналісту в Держпродспожислужбі, поки нема розгляду суду, то другий протокол не складуть. Має бути спочатку розгляд стосовно цього протоколу, і потім, яке б рішення суду не було, за наявності зафіксованого порушення можуть знову винести адміністративний протокол.

Серед інших правил, на дотримання яких звертають увагу фахівці, в закладах, де готують страви та напої, має бути або одноразовий посуд, або посудомийна машина, якщо мова йде про ресторани, де страви подаються в багаторазовому посуді.

Вологе прибирання має відбуватися кожні дві години, також – регулярна дезінфекція.

У всіх має бути запас масок та рукавичок. Або хоча б кілька масок багаторазового використання, аби їх змінювати на час прання.

Фахівці служби звертають також увагу на якість та термін придатності дезінфікуючого засобу, яким користуються для миття підлоги.

«По-різному буває. Деякі виправляються після перевірки, деякі – ні. Як бачите, протокол не дуже змінив ситуацію в «Кафетерії». Певно, більше порушень серед закладів, що розташовані в таких житлових райончиках, як цей. І маленькі заклади більше порушують, бо якісь централізовані заклади все закуповують і намагаються якось дотримуватись карантину. Можливо, не всі, але в цілому дотримуються. А в маленьких не завжди навіть чули про постанову роботи з 10-ї ранку», ‒ розповідає головний спеціаліст відділу безпечності харчових продуктів та ветеринарної медицини Вінницького міського управління Головного управління Держпродспоживслужби у Вінницькій області Владислав Старинець.

Протоколи за порушення карантину складають, якщо наявна велика кількість вагомих порушень: відсутні маски, дезінфекційні засоби, рукавички. Або якісь порушення, хай і незначні, фіксують повторно. Спеціаліст Держпродспоживслужби фіксує порушення на камеру та викликає на місце правоохоронців, які і складають протоколи за статтею 44-3 КУпАП (Порушення карантину людей). Викликати правоохоронців йому доводиться часто, каже фахівець. Майже через день. Чоловік зазначає, поліцейські на подібні виклики приїжджають оперативно. Окрім того, проводяться і спільні перевірки.

Від часу посилення карантину в місті роботи в службовців додалося. Працюють кожні вихідні, а перевіряють заклади ‒ щоденно.

«Мій відділ взагалі пов’язаний з продуктами харчування, але зараз допомагаємо на інших заходах, адже не вистачає людей. І перукарні дивимося, і все. Зрештою, ми державні інспектори. Але протоколи складає поліція, ми лише фіксуємо», ‒ додає Владислав Старинець.

Його колеги, спеціалісти з санітарного відділу, можуть скласти протокол навіть за одне порушення, хай і не дуже значне. Щоправда, протокол цей ‒ за статтею 42 КУпАП (Порушення санітарних норм), а не за 44-3, протокол за порушення якої складають саме правоохоронці.

Загалом, в результаті цієї перевірки фахівців Держпродспоживслужби склали два адміністративні протоколи за 42-ю статтею на ресторан та заклад зі стравами східної кухні.

В «шашличній» у продавця була лише одна багаторазова маска, яка постійно «зісковзувала» з носу, запасу масок не було. Доступного антисептику для відвідувачів – не було, баночка з антисептиком знаходиться по той бік віконця для видачі замовлень. «Санідез» ‒ дезінфекційний засіб для миття підлоги ‒ був уже непридатний. Його термін придатності збіг ще минулоріч.

В ресторані «Гетьман» також виявили порушення, за що спеціалісти санітарного відділу також склали протокол за 42-ю статтею. За правилами МОЗу, відвідувачів на вході мають зустрічати, в персоналу – мали бути захисні окуляри. Також в закладі були відсутні графіки температурного скринінгу та графіки прибирань. Меню – повинно було бути заламіноване. Також в закладі немає посудомийної машини, і використаний посуд миють вручну.

Ці протоколи тепер мають розглянути в керівництві міської Держпродспоживслужби, визначити суттєвість порушень, переглянути відеофіксацію, після чого про постанову та суму штрафу повідомляють порушників. Втім, якщо з рішенням людина не погоджується, то ще може оскаржити його в суді. Хоча в даному разі це трапляється не дуже часто ‒ сума штрафу за 42-ю статтею незначна, і багатьом простіше сплатити його, аніж влаштовувати «судову тяганину».

Довідка

Стаття 42 КУпАП – Порушення санітарних норм. Тягне за собою накладання штрафу на громадян від одного до дванадцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 17 до 204 гривень) і на посадових осіб ‒ від шести до двадцяти п’яти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 102 до 425 гривень).

Джерело: 
Вінницькі новини